Monday, January 25, 2010

Siapa lebih besar?


siapa lebih besar? kita atau kuman?

" a vs B "

Antara dua huruf ini, yang mana satu lebih besar?dengan mudah kita mengatakan, tentu saja B yang lebih besar.
ok, sekarang,jika huruf A kecil dibesarkan saiznya drpd huruf B, yang mana satu lebih besar? A atau B? mungkin ada yang mengatakan A, dan mungkin ada juga yg mengatakan B lebih besar. masing2 pasti ada hujah tersendiri.
erm,fikir2kan...

Teringat zaman sekolah dulu, sewaktu mengikuti kem ibadah anjuran badan dakwah sekolah. Dalam kem itu, Allah mengizinkan saya mendengar satu ceramah drpd seorang ustaz yg sangat dihormati krn mempunyai ilmu agama yang sangat tinggi.
Dia bercerita mengenai kebesaran dan keagungan Allah. Tajuk yang mungkin biasa kita dengar sejak dari tadika lagi sehingga hampir saja membuatkan kita hilang minat untuk mendengar ceramah tentang tajuk ni lagi.

Namun,dengan gaya yang tersendiri, ustaz itu menyampaikan ceramah dgn begitu menarik sekali. Ternyata ceramahnya membuatkan saya berfikir panjang..
'' antara diri ntum dgn daerah yg ntum duduk ni, mana lebih besar?''ustaz mengajukan soalan pada kami.
" mestilah daerah yg kami duduk ustaz..." jawab salah seorang drpd sahabat saya.
''ok, kalau daerah yg ntum duduk ni dgn negeri kelantan, yang mana lebih besar?" tanya ustaz lagi.
"kelantan.." saya menjawab dgn yakin.
" antara kelantan dgn malaysia? yg mana lebih besar?"
" ish,.mestilah malaysia ustaz.."
" malaysia terletak di Asia kan?ok,antara Asia dgn bumi, yg mana pula lbh besar?'' ustaz semakin rancak menduga kami.
" bumi.." dengan penuh semangat, kami menjawab soalan ustaz.Dalam hati, saya tertanya tanya, apa yang ustaz ni nak sebenarnya...huhu
" eh, agak2 la kan, apa soalan terakhir yg ustaz ni nak tanya ekh?..bisik salah seorang drpd sahabat saya membuatkan saya rasa nak tergelak.
'' bumi dgn galaksi bima sakti? yang mana lebih besar?"
" galaksi bima sakti..''
"antara galaksi bima sakti dgn seluruh angkasa raya, yang mana lebih besar?"
" seluruh angkasa raya..''
'' erm,..sekarang ustaz nak tanya, semua yg lebih besar tadi tu kita blh tengok dengan mata kasar tak?"
" la...mestila tak boleh ustaz..."jawapan kami membuatkan ustaz tersenyum.
" walaupun tak nampak, tapi hakikatnya lebih besar drpd ntum kan..?ok, sekarang cuba fikirkan, kalau dibandingkan diri ntum dengan seluruh angkasa raya ni, agak2 sebesar mana ntum ketika tu.? soalan ustaz kali ni membuatkan saya benar2 terkesima.
" lagi kecil drpd kuman ustaz.." jawapan itu membuatkan saya rasa cukup2 kerdil di alam sementara ni.
" ya, itulah hakikatnya kita sebagai manusia..lebih kecil drpd kuman kalau nak dibandingkan dgn kekuasaan dan keagungan Allah.."
Saya terdiam. jawapannya ringkas, namun membuatkan hati saya tersentap hiba..sebak.MasyaAllah..!!

" dan Allah di atas segala sesuatu." ( Al- Imran: 165)

Allah lebih besar drpd seluruh angkasa raya. Allah Maha berkuasa atas segala sesuatu. Dan kita pula jauh lebih kecil drpd kuman di hadapanNya. jika Allah mahu, ketika kita alpa dan tidak bersyukur, bila2 masa saja Dia boleh mendatangkan keburukan pada kita. tetapi, kasih Allah terlalu mendalam terhadap hamba2Nya. Allah masih memberi peluang pada kita unt membaiki diri dan mencari kebenaran hakiki.

Pengasihnya Allah...!!

Lihat saja waktu kita lupakan Allah,Allah tidak pernah menigggalkan kita. kita masih diberikan udara tanpa di kurangkan walau sedikit pun. kita masih diberikan rezeki tanpa pernah putus. kita masih lagi di sambung nyawa tanpa henti dan masih lagi diberi nikmat tanpa berkira..
sekarang,...siapa lebih besar?..

kerdilnya kita, besarnya Allah..!!

No comments:

Post a Comment