Friday, January 1, 2010

Ijazah vs Risalah


Ijazah vs Risalah

“Ana ada satu soalan untuk antum semua,” ukhti Humaira menghentikan sekejap ayatnya dan kemudian menyambung kembali, “Kalau antum berada dalam keadaan untuk memilih antara dakwah dan pelajaran yang mana kedua-duanya sangat penting. Apa pilihan antum?”

Antara menyampaikan risalah dakwah dengan ijazah, yang mana menjadi pilihan? saya tergamam seketika memikirkan jawapan. Kalau hendak diberikan jawapan skema dan menyejukkan hati memanglah terlalu mudah.

Terus sahaja kita katakan, lakukan sahaja yang mana mudah. Tetapi, jawapannya bukan semudah itu..

Seorang demi seorang ahli usrah saya yang lain menjawab, dan saya masih lagi sabar menuggu giliran unt melontarkan pandangan. Mendengar jawapan daripada mereka semua memang sangat sesuai dengan apa yang mereka lakukan. Dan jawapan itulah datang daripada hati mereka.

dan, tiba lah giliran saya..

Dengan sedikit kefahaman yang ada, sedaya mampu,saya berhujah menlontarkan pandangan. Ternyata, segala pandangan yang diberikan walaupun berbeza,tapi terselit matlamat dan fokus yang sama. inilah kuasa wehdatul fikrah antara kami..

Menyampaikan risalah dakwah unta

Adalah menjadi tanggungjawab bagi setiap muslim untuk melaksanakan 'amar ma'ruf ,nahi mungkar' iaitu mengajak ke arah kebaikan dan mencegah segala perkara mungkar atau tidak baik. Tanpa mengira keadaan dan status, samada belajar atau bekerja, bujang atau berkahwin, lelaki atau perempuan,tanggungjawab menyampaikan risalah dakwah ini tetap menjadi satu kemestiaan yang harus dilaksanakan oleh setiap diantara kita.

Tetapi bagaimana cara berdakwah yang dianjurkan? susah ke? yang selalu kita dengar “Saya tak pandai la nak berdakwah,saya tak cukup ilmu .”

Kita lihat kembali kepada ayat Allah. Allah berfirman dlm Al Quran, " serulah kpd tuhanmu dgn berhikmah". Dalam ayat ini, kt faham bhw pentingnya konsep hikmah dlm menyampaikan dakwah. Dan konsep hikmah ini luas,merangkumi sekecil pekara hinggalah sebesar besar pekara. contoh yang paling mudah, senyum. langkah mudah menawan mad'u adalah senyum. Dan saya percaya, setiap antara kita mampu untuk tersenyum.! jadi, senyumlah demi mengi'zzahkan Islam!. Senyum daie menuju mad'u.

jadi, saya lontarkan kembali soalan pada anda, susahkah berdakwah? terbeban kah kita?

Tp ingat,Berdakwah adalah untuk ‘memberi’ bukannya untuk ‘menerima’.

Risalah dan Belajar

Pernah dulu seorang rakan saya yang suka menggunakan ilmu-ilmu sains yang dia belajar untuk dia jadikan satu bahan dalam tazkirahnya. Sangat seronok dan sangat menyenangkan. Kadang-kadang terasa seperti satu bentuk humor pula.

springAntaranya yang masih saya ingat, “Hati kita ini seperti spring. Ada had kenyalnya. Kalau terlalu diregangkan mungkin tidak boleh kembali kepada bentuk asal. Begitulah dalam hidup kita.....”

Teringat ayat-ayat yang digunakan dalam tazkirahnya. Sangat menarik dan sangat berkesan. Menyampaikan risalah dengan belajar boleh disatukan!

Tetapi tidak ramai rasanya yang mampu melakukan demikian. Ada yang ingin belajar sahaja.Ada yang ingin berdakwah sahaja. Namun, bg saya,kedua duanya mesti dipandang serius . kedua duanya amat penting!.

Ya, belajar adalah amanah Allah, dan berdakwah juga amanah Allah. jadi, mahu atau tidak, kedua duanya harus kita galas seiringan. Inilah uniknya Islam..akademik no 1, tapi, perjuangan bukan no 2..!

Dan beginilah jawapan saya kepada naqibh saya. Saya akan pilih 'ijazah' dan 'risalah'..saya tidak boleh tinggalkan ijazah demi risalah dan saya juga tidak boleh tingalkan risalah demi ijazah.

Apa pula pilihan anda?

~ tepuk dada, tanya Iman~

2 comments:

  1. trbaeklah k.ina!!
    tahniah2! keep it up.cantek plak segho bla tgok2 blk 1st entry on e 010110..
    bidayah y sgt cantek utk kbangkitan nur ina!
    ganbatte! p(^_^)q

    ReplyDelete
  2. apesal entry lebih kurang sama je dengan http://studiomuslim.com/?p=65?

    ReplyDelete