Thursday, January 14, 2010

Cintamu milik siapa..?

Berbicara tentang rindu dan cinta, tidak dapat lari daripada soal hati dan rasa. Ya, rindu dan cinta letaknya di hati. Sabda Rasulullah saw:“Bahawasanya di dalam jasad anak Adam ada seketul daging. Apabila baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah daging itu ialah hati.”Riwayat Al-Bukhari

Ini bermakna, rindu dan cinta yang harus bersemi di hati mestilah rindu dan cinta yang baik. Barulah hati akan menjadi baik, dan seluruh anggota jadi baik. Tapi jika rindu dan cinta itu jahat maka jahatlah hati. Akibatnya jahatlah seluruh anggota. Kata orang, “berhati-hatilah menjaga hati.” Jangan dibiarkan hati itu penuh dengan rindu dan cinta yang salah. akibatnya terlalu buruk.Jadi, berhati-hatilah menjaga hati dengan berhati-hati memberi cinta dan rindu.. !

Persoalannya,pada siapa kita harus cinta? Pada siapa kita mesti rindu?Pada kekasih hati? Atau si dia yang sentiasa diingati.? Oh, bukan, bukan… Sebenarnya hati setiap manusia secara fitrahnya mencintai dan merindui Allah. Kenapa dikatakan begitu? Dan benarkah begitu?
Baiklah, mari kita fikirkan dan renungkan bersama…
Setiap hati inginkan kasih-sayang, keadilan, kekayaan, keindahan dan lain-lain sifat yang mulia, baik dan sempurna. Ketika dilanda kemiskinan, kita inginkan kekayaan. Ketika dipinggirkan, kita inginkan kasih-sayang. Ketika dizalimi, kita inginkan keadilan. jadi, hakikat itulah bukti yang sebenarnya manusia cinta dan rindukan Allah. Justeru, Allah sahaja yang memiliki segala-gala yang diingini oleh manusia.Sebutlah… apa sahaja keinginan manusia tentang kebaikan dan kesempurnaan, maka di situ sebenarnya manusia sedang merindui dan mencintai Allah. Inilah rasa yang tidak dapat dihapuskan selagi manusia punya hati dan perasaan. Rasa bertuhan inilah yang menurut Imam Ghazali, tidak akan dapat dinafikan oleh hati sekalipun kerap dinafikan oleh sifat keegoan manusia.Inilah benih rindu dan cinta yang telah dibina secara fitrah dalam diri setiap manusia sejak di alam roh lagi.

Firman Allah:“Bukankah aku ini Tuhanmu? Maka semua roh manusia menjawab: ‘Benar, kami Engkaulah Tuhan kami menjadi saksi.”Al-A’raf : 172

Inilah asas segala kerinduan dan cinta!
Jadi sedarlah,apabila hati kita resah dan gelisah inginkan pembelaan, hakikatnya pada ketika itu hati kita sedang merindui yang Maha Adil. Ketika kasih-sayang terputus atau cinta terkandas, kita inginkan sambungan,maka ketika itu sebenarnya kita sedang merindui Ar Rahman dan Ar Rahim .Ketika bersalah, kita merintih inginkan keampunan dan kemaafan, maka pada saat itu kita sebenarnya merindui Al Ghafar dan mencintai Al Latif !

Perkenalan dan percintaan manusia dengan Allah bermula di Alam Roh lagi.Roh manusia telah mengakui Allah sebagai pemilik segalanya.Tetapi soalnya, mampukah cinta itu terus suci dan abadi di dalam hati kita??.

Alangkah malang sekali bila perkenalan dan percintaan manusia dengan Allah di alam roh itu kerap tercemar. Sebaik sahaja lahir ke alam dunia, manusia yang dulunya begitu mengenali dan mencintai Allah mula dipisahkan daripada kecintaan dan kerinduannya itu. Yang sejati luntur, yang ilusi muncul. Perkenalan dengan Allah mula dicemari. Cinta terputus di tengah jalan..

Namun, cinta Allah adalah cinta yang hakiki.Bila kekasih di kalangan manusia sudah berpaling, maka sedarilah bahawa Allah tetap melihat dengan pandangan rahmat-Nya. Apabila kita mencintai Allah, kita hakikatnya akan memiliki segala-galanya. Inilah cinta yang tidak akan terpisah oleh kejauhan, kematian dan kemiskinan.

Cinta Allah yang begitu agung dan suci, pasti ada tagihannya. Jalan mencintai Allah tidak semudah yang disangkakan. Sudah adat, setiap yang mahal, sukar mendapatkannya. Bandingannya seperti pasir dengan permata. Pasir, murah harganya,kerana ia boleh dicari di merata-rata. Sebaliknya, permata begitu tinggi nilainya, maka perlu menyelam ke dasar lautan untuk mendapatkannya.Begitulah jua dengan cinta Allah yang hakikatnya jauh lebih tinggi nilainya daripada intan atau permata. Justeru, pasti ada harga atau mahar yang mahal terpaksa dibayar untuk mendapatkannya..

Jadi,tepuk dada tanyalah hati, apakah ada cinta yang mendalam di dalam hati ?dan siapa pemilik cintamu itu?

No comments:

Post a Comment